Dobry wieczór!
Ostatnie dni spędzałem na organizowaniu materiałów do opisu reszty filarów i sprzętu do skutecznego poprowadzenia relacji z zawodów. Do startu KIERATU pozostały niecałe 3 doby! 🙂

Nie mogę się doczekać emocji przed startem. To będzie wyjątkowe wyzwanie.

III: Nawadnianie – Zapewnienie odpowiedniej ilości płynów, minerałów elektrolitów w organizmie.
Duże 7

Oprócz utraty wydolności i wysuszenia tkanek potrzebujących wody do dynamicznej pracy jest to właściwie kwestia życia lub śmierci(nie przesadzam). Korelacje wody w fizjologii człowieka można wymieniać godzinami i jest na ten temat wiele publikacji(polecam tę http://www.torqpolska.pl/artykuly/nawodnienie). Ja skupię się na tym, co wg mnie jest najistotniejsze w sporcie wybitnie wytrzymałościowym.

Woda a:


1) Wydolność. 

5% odwodnienia powoduje spadek sprawności fizycznej(wydolności) o ok. 30%. Spowodowane jest to m. in. koniecznością wzmożonej pracy serca zmuszonego pompować płyn znacznie bardziej gęsty od krwi w normalnych warunkach.
Wyższe tętno i mocniejszy skurcz jest jednocześnie oznaką zmęczenia i przyczyną jego zwiększania. Dlatego samo uzupełnianie płynów jest podstawą do funkcjonowania na wysokich obrotach na codzień(min. 1,5l płynów dziennie) czy podczas aktywności fizycznej (od 0,5 do 1l/h zależnie od warunków).
Nie możemy też zapomnieć o nieocenionym wpływie płynów na układ termoregulacji, który na nich się właśnie opiera.

2) Elektrolity (sprawność nerwowo-mięśniowa)

Duże 8.jpg
Elektrolity, czyli przede wszystkim sód, potas, wapń i magnez, to substancje zdolne do przekazywania impulsów elektrycznych. Ich funkcją w organizmie jest przekazywanie bodźców pobudzających mięsień do skurczu. Nie muszę chyba tłumaczyć co się dzieje, kiedy zasób tego przekaźnika spada.
Dlatego właśnie pijemy napoje izotoniczne(ułatwiają przyswajanie pożądanych substancji), zawierające ww. elektrolity jak i węglowodany pomagając zachować optymalną pracę układów nerwowego i mięśniowego jak najdłużej.

3) Powięzie i chrząstki stawowe

Powięzie, czyli błony zespalające w całość układ kostny i mięśniowy jak i chrząstki stawowe są zbudowane w ogromnej większości z wody(odpowiednio 70 i 80%). Nie zapewnimy odpowiedniej elastyczności powięzi i chrząstek stawowych bez odpowiedniego nawodnienia,.
Pamiętajmy! Pocimy się siedząc na krześle w temperaturze pokojowej, więc w ruchu uzupełnianie płynów to powinien być AUTOMAT! 

Podstawą mojej strategii nawadniania jest ENERGY i żele od TORQ i polecam te produkty bez żadnego wpływu czy sugestii dystrybutora. Działają bardzo dobrze, smakują swietnie(choć to kwestia gustu) i nie zawierają niepotrzebnych dodatków typu sztuczne słodziki, barwniki czy konserwanty. Gorąco polecam podrzucony na początku link do artykułu o nawadnianiu wg TORQ. Ciekawie napisany artykuł oparty na współczesnym dorobku nauki z wykorzystaniem w treningu i starcie. Szybko się czyta 😉

Dziękuję za uwagę i zapraszam w środę wieczorem! Kolejny FILAR nadchodzi! 😀

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s