Dzień dobry!
Prezentujemy dzisiaj drugi filar. Na wstępie zaznaczę, że obecnie używam skarpet kompresyjnych INJINJI(dostępne na http://www.5palcow.pl) oraz taśmy VooDoo floss(dzięki uprzejmości Patryka M. 😉 )

II: Kompresja

unspecified

Kompresja to, najprościej rzecz ujmując, „proces, którego celem jest nadanie czemuś mniejszej wielkości lub objętości”(Słownik języka polskiego). W przypadku działania siły na tkanki człowieka bogate w płyny, mamy do czynienia z przesuwaniem, transportowaniem tej cieczy do przestrzeni o mniejszym ciśnieniu.

Chciałbym opisać trzy najważniejsze(wg mnie) możliwości zastosowania kompresji w sporcie i intensywnej rekreacji.

Kompresja jako:

 

I. Wspomaganie przed, w trakcie i po aktywności


Założenie, zaplecenie, położenie czegokolwiek na skórę, co spowoduje nawet minimalny ucisk zmienia ciśnienie w tej okolicy powodując przepływ płynów do sąsiednich ośrodków.
Korzystając z tej zależności stosując odzież kompresyjną, możemy wpływać na objętość płynów zgromadzonych w danej części ciała.

Dlatego jeśli przed rozpoczęciem aktywności dostrzegamy, odczuwamy obrzmiałe nogi, dobrze byłoby wspomóc przepływ krwi i limfy skarpetą kompresyjną. Również po treningu gdy chcemy przyspieszyć proces regeneracji tkanek(za sprawą sprawniejszego odprowadzania produktów metabolicznych i dostarczania m.in. tlenu).

Wsparcie kompresji możemy zastosować również by ograniczyć wibracje mięśni np. podczas długiego biegu. Inną kwestią jest to, czy hamując te ruchy rozluźnionego mięśnia w jakiś sposób nie ograniczamy pewnych funkcji, ale na ten temat nie posiadam wystarczającej,  popartej badaniami wiedzy.

Pewne jest to, że KOMPRESJA DZIAŁA. Jak? Temat rzeka.https://www.youtube.com/watch?v=CMPu15LK2b0

II. Lekarstwo na stan zapalny

Oplatając dość sztywno(na ok. 70% max rozciągnięcia) elastyczną taśmę dookoła punktu zapalnego powodujemy silne niedokrwienie uciśniętych struktur. Wystarczy zachować ten stan przez 2-3 minuty, by następnie rozluźniając ucisk zalać uszkodzone struktury krwią i limfą dostarczając w zwiększonej ilości i pod większym ciśnieniem niezbędnych składników do regeneracji tkanek.

III. „Rozklejacz” tkankowy

Połączenie zasad z punktu pierwszego i drugiego. W okolicy których występuje nadmierna sztywność-brak ruchomości spowodowane np. ograniczeniem ślizgu pomiędzy powięziami a sąsiednimi warstwami mięśni skóry stosujemy mocny ucisk elastyczną taśmą i wykonujemy silne ruchy w pełnym zakresie w danym stawie. Możemy śmiało pomóc zwiększyć zgięcie/wyprost siłą zewnętrzną np. dociskając ręką czy, jak w stawie skokowym, przenosząc ciężar na wybraną nogę. Powinniśmy czuć, jak taśma wciska miękkie tkanki do siebie i ciągnie przy każdym ruchu. Rozwinę ten temat jeszcze przy okazji dłuższego dostępu do komputera 😉

Wideo poglądowe z jednoczesnym wykorzystaniem II i III funkcji kompresji https://www.youtube.com/watch?v=rF1vUV_3Xpw

To tyle o drugim z siedmiu filarów mojego programu. www.facebook.com/ironerfel/videos podczas transmisji w niedzielę opowiem więcej o kolejnym – będzie to również okazja do zdobycia solidnego rabatu na http://www.5palców.pl 😉

Pytania, sugestie i uwagi bardzo mile widziane!
Jeśli chcesz pomóc – skomentuj, polub, udostępnij 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s